Friday, January 20, 2012

cinta(couple) halal atau haram ?

Cinta tidak kejam tetapi insan yg bercinta tanpa akal yg membuatkan percintaan itu mnjadi racun dalam iman. Masya'Allah !

cinta bermaksud menyayangi seseorang insan dgn penuh kasih dan sayang lebih dr yg lain . tp cinta itu bukan hanya cinta insan kepada insan tetapi cinta insan kepada Allah , cinta insan kepada setiap makhluk ciptaan-Nya . terbitnya rasa cinta itu asli lahir tanpa sebarang keraguan pada perasaan setiap insan.

kadangkala kita salah mentafsir cinta , kerna ragu tanpa keyakinan serta jauh dr landasan yg telah ditetapkn syariah . cinta yg ingin disentuh adalah cinta diantara seorang lelaki kpada seorang wanita . diantara perkara yg kita tidak akan tahu sbgai makhluk yg sedang menjalankan tugas sbgai hamba Allah didunia ini adalah rezki , ajal , jodoh ! Allah Maha Adil dan Maha Mengetahui kerna telah menetapkan apa yg dikehendaki oleh setiap makhluknya . 


"Maha suci Allah yg menciptakan semuanya berpasangan daripada yg ditumbuhkan dibumi dan diri mereka , juga daripada apa yg mereka tidak ketahui" (surah yassin, ayat 36)


siapakah yg mengharamkan hubungan istimewa (couple) diantara lelaki dan wanita ?


sebnarnya hubungan itu mnjadi haram dikala jauh dr Al-quran dan Hadis . jika kita yakin bahawa wanita tersebut adalah pilihan drpada keseluruhan kaum hawa yg masih bernafas di dunia ini , istiharohlah ! kerna Allah akan memberi petunjuk dr pelbagai cara bagi menambahkan keyakinan kita .insya'Allah , jika kita yakin dgn setiap perkara yg kita lakukan dan demi jalan Allah , Pasti ! Allah akan mempermudahkannya .


tatkala kita menginginkan maksiat mnjadi ibadah , dosa mnjadi pahala , keji mnjadi suci ,duri mnjadi bunga , musibah mnjadi muhibbah . pilihlah hubungan yg diredhai oleh-Nya . tiada salah dalam berhubungan diantara adam dan hawa , tetapi hndaklah mnjaga setiap batasnya , tiada salah jika ingin berjumpa , pastikan yg ketiga itu bukanlah syaitan laknatullah , tiada salah ingin memegang seluruh tubuhnya tapi pastikan dengan akad nikah yg sah !


oleh itu , kepada semua golongan muda yg masih berkecimpung dalam berhubungan diantara lelaki dan wanita , sedarlah dan jgn leka , jagalah hubungan kamu itu seperti kamu mnjaga hubungan kamu dgn Allah kerna jika kamu tahu akan apa yg diajarkan dalam agama , kamu akan tahu batasnya . jika kamu sudah tidak sabar ingin mnjadikan ianya halal bg mu , nikahlah sekiranya mampu ! tetapi jika kamu tidak mampu , berpuasalah , kerna berpuasa itu adalah cara untuk mngawal nafsu dan menjauhi maksiat . 


jangan takut melakukan sesuatu jika berlandaskan dgn Al-quran dan sunnah , serta jgn lah takut dgn nikah kerna nikah itu adalah salah satu ibadah dan sunnah rasulullah . jika kamu yakin dgn semua perkara yg kamu lakukan , Allah akan bersama kita ! insya'Allah .


apa yg buruk tinggalkanlah dgn cara baik dlm peneguran , tp yg baiknya , terima lah dan anggaplah ini adalah cara saya berdakwah seiring dgn zaman kemajuan dunia tp smakin miskin akan agamanya . artikel ini ditulis setelah membaca buku berjudul "Apabila Hati Rindu Menikah" karangan Mas Udik Abdullah . insya'Allah , dakwah untuk diri saya sndiri dan  untuk semua manusia di dunia ini .


credit by :-

Ustaz Mohamad Hafizuddin Bin Hassan
ijazah sarjana muda pendidikan islam 2015
Amin ~

1 comment: